تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افرایش شتاب رشد علمی دغدغه وزارت علوم است/ ایران کمترین میزان تخلفات علمی را دارد

وزیر علوم با اشاره به حفظ شتاب تولید علم و ارتقای جایگاه علمی ایران گفت: افزایش این شتاب رشد بعنوان دغدغه وزارت علوم است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم در هفدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برگزيده كشور" و "دوازدهمين جشنواره ايده هاي برتر و استارت آپ هاي دانشگاهي" در سالن همايش های بين المللی دانشگاه شهيد بهشتی هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: خوشبختانه حمایتها و پیگیر یها و دستورات مقام معظم رهبری پشتیبان اصلی حوزه علم وفناوری در سالهای اخیر بوده است.

وی افزود: پیرو سیاستهای کلی ابلاغی در اقتصاد مقاومتی و در حوزه علم و فناوری و اسناد بالادستی کشور سه هدف کلیدی شامل مرجعیت علمی ایران، توسعه نوآوری، فناوری به همراه تحقق دانشگاه کارآفرین و همچنین پیگیری برنامه اقتصاد مقاومتی از طریق تحقق اقتصاد دانش بنیان در سرلوحه سیاستگذاری ها برنامه‌ریزی ها و اقدام و عمل وزارت متبوع و مجموعه مراکز علمی تابعه بوده است.

وزیر علوم درباره تحقق مرجعیت علمی ایران اظهار کرد: افزایش شتاب رشد علمی و ارتقای جایگاه علمی ایران از دغدغه های اصلی مجموعه وزارت علوم بوده است.

وی بیان کرد: در این راستا بسترسازی برای انجام پژوهش در علوم مختلف فعال سازی کرسی‌های نظریه پردازی، آمایش آموزش عالی و بازنگری در آیین نامه ارتقا، کیفی سازی نشریات علمی و پژوهشی کمک به تحول و ارتقای  علوم انسانی با تشکیل شورای توسعه پژوهش‌های علوم انسانی و هنر و همچنین هدفمند کردن تحصیلات تکمیلی در راستای نیازهای جامعه از جمله مهمترین اقدامات و دستاوردهای وزارت علوم در سه سال اخیر بوده است.

فرهادی افزود: بر اساس نقشه جامعه علمی کشور توسعه کیفی قابل ملاحظه‌ای در مراکز دانشگاهی و علمی و نیز در شتاب رشد علمی کشور در سطح جهان شاهد بوده‌ایم.

به گفته وی به عنوان مثال در رشته‌های مهم نانو فناوری، مهندسی شیمی و مکانیک ایران رتبه پنجم دنیا را از نظر تولید مقالات علمی دارا است و در برخی رشته‌های دیگر مثل سلول‌های بنیادی،  فیزیک و علوم هسته‌ای از نظر تولید مقالات علمی کشور ما بین 15 کشور برتر دنیا قرار دارد.

فرهادی اظهار داشت: توسعه کیفی آموزش عالی در این دولت بر توسعه کمی ارجع بوده است به طوری که در ابتدای شروع به کار دولت هیچ دانشگاهی از ایران در نظام رتبه بندی لایدن نبوده و تنها یک دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز، شانگهای، یو اس نیوز جزو دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شد، اما امروزه به ترتیب در طبقه بندی تایمز و لایدن 13 و 14 دانشگاه ایران جزو دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شوند.

رشد دو نیم برابری شاخص کیفی دانشمندان ایرانی 

وی بیان کرد: شاخص کیفی دانشمندان ایرانی آنقدر بالا رفته که با رشد حدود 2.5 برابری در دو سال اخیر تعداد 200 دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته‌اند و با رشد بیش از صد در صدی کشورمان 2.2 درصد مقالات برتر دنیا را تولید کرده است.

ایران در جایگاه نخست شتاب تولید علم برتر دنیا

وی ایران را از نظر شتاب تولید علم برتر در جایگاه نخست دنیا دانست و عنوان کرد: اگر ایران بخواهد به عنوان یک مرجع علمی دارای اعتبار جهان باشد ضروری است در تولید برتر و علم پر استناد پیشگام باشد.

فرهادی افزود: از نظر شتاب تولید مقالات علمی ایران با حدود 12 درصد رشد در سال 2016 نسبت به سال 2015 در رتبه سوم دنیا قرار دارد که این نشان از عظم جدی دانشگاهیان کشور برای رسیدن به قله‌های رفیع علم و دانش دارد.

فرهادی عنوان کرد: در دول یازدهم با وجود اینکه شتاب رشد علمی اکثر کشورهای توسعه یافته علمی منفی بوده است رتبه علمی ایران در سه سال اخیر بین یک یا دو پله ارتقا یافته و با تولید 1.82 درصد دنیا هم اکنون در رتبه 16 دنیا در پایگاه آی اس آ و اسکوپوس قرار داریم.

وزیر علوم عنوان کرد: در کنار این سرعت رشد علمی ایران حفظ اخلاق علمی و اخلاق پژوهش ریشه در تاریخ پر افتخار این مرز و بوم دارد.

ایران کمترین میزان تخلفات علمی را دارد

وی ادامه داد: در حال حاضر حاکمیت فکری بین المللی و مقررات حاکم فضای علمی دنیا در ایران کاملا برای عموم شناخته شده نیست کشور ما کمترین میزان تخلفات علمی را دارد.

به گفته وی گزارش‌های که در هفته‌های اخیر منتشر شده به هیچ وجه در جامعه علمی پر تلاش عمومیت ندارد و در برابر بیش از 40 هزار مقاله منتشر شده کمیت بسیار نا چیز است.

وی افزود: با این وجود ما با وضع مقررات لازم شامل ابلاغ آئین نامه تخلفات علمی و تشکیل کمیته‌های اخلاق در مراکز علمی و نیز ارسال لایحه مقابله با تقلب در آثار علمی و لایحه مالکیت فکری در فرهنگ سازی صداقت و درستکاری علمی و مقابله با تخلفات بسیار ثابت قدم هستیم و به دانشگاه‌ها تاکید جدی شده که ضمن اعمال مقررات مرتب گزارش‌های برخورد و مقابله با تخلفات را به صورت مداوم در اختیار وزارت علوم قرار دهند.

در حال تکمیل/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افرایش شتاب رشد علمی دغدغه وزارت علوم است/ ایران کمترین میزان تخلفات علمی را دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..