تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راه هایی برای شادیِ کارکنان در محیط کار

کد خبر: ۴۴۰۲۹۷

۲۰۹  بازدید

وب‌سایت دیجی کالا - مریم محمدی: شادی در محیط کار موضوعی است که متخصصان منابع انسانی، مدیران و سازمان‌ها برای فهمیدین آن در طی سال‌ها کوشیده‌اند.

افراد با آمال و آرزوهایی به سازمان می‌پیوندند، هماهنگی و همسویی سازمان با این آمال در افراد شادی ایجاد می‌کند و این شادی و خوشنودی خود در محیط کار باعث نوآوری، خلاقیت در کار، افزایش بهره‌وری، ماندگاری، وفاداری افراد به سازمان شده و متعاقبا سازمان هم از سلامت و پویایی برخوردار خواهد شد.

راه دستیابی به شادی در محیط کار، ساده نیست و در واقع دربردارنده‌ی سطح بالایی از فهم پویایی در محیط کار است. باید بدانیم شادی برای هر فردی متفاوت است. هر شخصی تجربه و برداشت متفاوتی از شادی دارد.

سوال این است که شما چگونه می‌توانید برای همه‌ی کارکنان شادی ایجاد کنید؟
‌‌‌‌‌

 راهی برای شادی کارکنان در محیط کار پیدا کنید
چرا باید کارکنانی شاد داشته باشیم؟

یکی از بزرگ‌ترین موضوعات بروز در دنیای منابع انسانی که مدام در خصوص آن سوال می‌شود این است که چگونه شادی ارتباط زیادی با بهره‌وری و موفقیت در سازمان دارد. تعداد زیادی تحقیق، ارتباط بین میزان شادی زیاد و بهره‌وری بالا در سازمان را نشان می‌دهد و برخی دیگر خلاف آن را نشان داده‌اند. صرف‌نظر از این‌که کارکنان شاد به بهره‌وری بیش‌تر می‌انجامد یا خیر، در هر صورت شادی در محیط کار مهم است. این موضوع در قالب سایر مفاهیم مثل نگه‌داشت و تعلق سازمانی هم نمود پیدا کرده است. کاملا روشن است که کارکنان شاد در سازمان  در مقایسه با کارکنانی که شاد نیستند، بیش‌تر خواهند ماند. هم چنین هزینه‌های استخدامی و آموزشی با توجه به ماندگاری آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.
‌‌‌‌‌
چگونه می‌توانیم برای کارکنان شادی ایجاد کنیم؟

توازن بین کار-زندگی:

در چند سال گذشته افراد روزانه بین ۵-۹ ساعت کار می‌کردند؛ آن‌ها نمی‌توانستند به تماس‌هایی که از منزل بود، پاسخ بدهند و همچنین به تعطیلات آخر هفته‌شان هم نمی‌رسیدند. در آن زمان، ایده‌ی توازن کار-زندگی وجود نداشت. اما حالا، مفهوم کار بتدریج تغییر کرده. با افرادی که بین ۱۰-۱۲ ساعت روزانه کار می‌کنند و به ایمیل و تماس‌های خارج از کارشان می‌پردازند، ایده‌ی داشتن توازن کار-زندگی مهم شده است. به‌عنوان کارمند، تشویق افراد به خروج از کار در ساعت اضافه کاری مهم است. در واقع به این کارکنان زمان بیش‌تری اختصاص داده می‌شود تا این‌که بتوانند مجددا راه‌اندازی بشوند و در نتیجه برای روز بعد سرحال‌تر حاضر بشوند.
‌‌‌
طراحی محیط کار:

امروزه بخاطر ظهور شرکت‌های دانشی توجه به حضور نسل جدیدی از شاغلین که از آن‌ها به عنوان متولدین نسل اینترنت یاد می‌شود، بیش‌تر شده است. برای این نسل محیط کار اهمیت زیادی پیدا کرده است. در تایید این ادعا می‌توان به اقدامات شرکت گوگل در طراحی محیط و فضای کاری اشاره کرد. مثلا در شرکت گوگل، کارکنان محل کار خود را به شکل دل‌خواه چیدمان کرده، رنگ مورد علاقه‌شان را برای اتاق‌ها و تجهیزات اداری انتخاب می‌کنند، زمین فوتبال یا استخر و میز فوتبال‌دستی در ساختمان شرکت قرار داده شده تا کارمندان در زمان‌های کاری از آن‌ها استفاده کنند یا حتی برای تردد بین واحدهای سازمانی، اسکوتر سوار شوند.
‌‌‌‌‌‌‌
فرهنگ سازمانی:

فرهنگ یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان است. زمانی که سازمان شروع به فعالیت می‌کند، کارکنان اولیه‌ی سازمان به‌عنوان اولین نماینده‌های فرهنگ سازمانی شناخته می‌شوند. اما سازمان با اضافه‌تر شدن کارکنان تغییر پیدا می‌کند. افراد خودشان را با ارزش‌ها و باورهای سازمان هماهنگ می‌کنند. بنابراین اینکه فرهنگ سازمانی چه قدر شادی در محیط کار را تشویق کند، می‌تواند در ایجاد و ماندگاری آن تاثیر داشته باشد.

دلبستگی کارکنان:

اگر کارکنان نسبت به تصمیم‌گیری سازمان دلبسته نباشند یا هیچ ایده‌ای در مورد آن نداشته باشند، در آن صورت درک روشنی از نقش خودشان در سازمان نخواهند داشت. افراد (به‌ویژه با تغییر محیط کار) می‌خواهند بدانند چگونه کارشان ارزش برای سازمان ایجاد می‌کند. چگونه آن‌ها می‌توانند به رشد سازمان کمک کنند؟ چگونه آن‌ها می‌توانند بر استراتژی سازمان مستقیما تاثیرگذار باشند؟ تشویق کردن دلبستگی کارکنان از طریق به اشتراک‌گذاری موضوعات داخل تیم‌ها، فرد-به فرد گفتگو کردن کانال‌های بازخورد یا هدف‌گذاری منجر به افزایش رضایت شغلی می‌شود. چرا که کارکنان هم اکنون دارای ایده و مشارکت مستقیم در موفقیت سازمان دارند. به بیان دیگر کارکنان‌تان را توان‌مند کنید.
‌‌
شفافیت:

 یکی از موضوعاتی است که سازمان‌ها معمولا آن را ندارند. این ایده که پنهان کردن بخش‌هایی از اطلاعات سازمان از کارکنان به پیشرفت آن‌ها کمک میکند، یک فکر کاملا اشتباه است، در بسیاری از موارد کارکنان می‌توانند خیلی راحت احساس کنند که خارج از سازمان در نظر گرفته شده‌اند. بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است، شفافیت یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد شادی کارکنان است. کنجکاوی کردن و سوال کردن در مورد این‌که سازمان به کجا پیش خواهد رفت کارکنان را به ارتباط با یکدیگر و ایجاد فهم از شرایط شرکت هدایت خواهد کرد. برای اجتناب از تفکر منفی در محیط کار و ارتباط موثر در سازمان، می‌توانید موضوعات سازمان به صراحت و شفاف بیان کنید.
‌‌‌‌
مزایا و فعالیت‌های شادی‌ساز:

در واقع مزایا کارکنان شامل بیمه، بیمه تکمیلی، مرخصی استحقاقی و استعلاجی شامل مزایای اولیه است که همه‌ی سازمان باید داشته باشند. مزایای دیگری شامل عضویت در باشگاه ورزشی، شناور بودن ساعت کاری، دوره‌های آموزشی موثر، ناهار، دور کاری و بسیاری از موارد دیگر را به عنوان مزایا به تناسب هر سازمان می‌توان در نظر گرفت. همچنین می‌توان اجرای فعالیت‌های شادی‌ساز توسط سازمان شامل

۱- مسابقات (کاریکاتور، عکس کودکی)

۲- مبادله‌ی هدایا

۳- بازی

۴- برگزاری جشن

۵- برنامه‌ی آموزشی هنگام ناهار

۶- تورهای گردشی

۷- کمیته ارتباطات و جلسات عقده‌گشایی را از جمله فعالیت های شادی‌ساز در نظر گرفت.
‌‌‌‌
مسیر توسعه شغلی:

کارکنان شما ساعت‌ها بصورت مستقیم روی اهداف مشترک کار می‌کنند. آیا آن‌ها میتوانند همیشه بصورت یکسان عمل کنند؟ قطعا خیر!

با داشتن یک کار راهه شغلی و این‌که کارفرما چه انتظاراتی از کارمندان دارد، می‌توان به توسعه مسیر شغلی‌ کمک کرد. می‌توانید به آن‌ها برای فهمیدن مسیری که برای دستیابی شغلی و شخصی خواهند داشت، کمک کنید. این میتواند با در نظر گرفتن دوره‌های آموزشی یا مشورت با مدیران یا مشاوران سازمانی ایجاد شود. کمک کردن کارکنان در مورد کار راهه شغلی مستقیما به ایجاد انگیزه‌ی آن‌‎ها و نگرش مثبت نسبت به سازمان ارتباط دارد. در واقع  کاهش خروج از سازمان، با مشارکت بیش‌تر کارکنان و قطعا با افزایش شادی در محیط کار رابطه دارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راه هایی برای شادیِ کارکنان در محیط کار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..