تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روزهای سخت زندگی برای بازنشستگان

گروه اجتماعی- سال های طولانی است که بازنشسته ها در ایران با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند و در این مدت، هیچ کدام از دولت ها گوش شنوایی در برابر مسائل و مصائب این عده که 30آزگار برای این مرز و بوم زحمت کشیده اند، نداشته و مرهی بر دردهایشان ننهاده اند.

به گزارش افکارنیوز، کافی است که پای درد و دل بازنشسته ها بنشینید تا متوجه شوید استرس ناشی از نداشتن حقوق کافی، گرانی خدمات بهداشتی و درمانی و ناکارآمدی بیمه های درمانی و گرانی روزانه مواد غذایی و کالاهایی اساسی چه بر سر پدران و مادران این سرزمین می آورد.

وضعیت نامطلوب زندگی چنان عرصه را بر این عزیزان تنگ کرده که پس از بازنشستگی و به جای استراحت بعد از 30 سال کار مداوم به دنبال شغل جدید مانند مسافرکشی،‌ فعالیت در آژانس ها، دستفروشی، ‌نگهبانی و ... بوده تا پیش خانواده شرمنده نشوند.

بازنشسته ها در تمام طول سال های کاری،‌ حق بیمه خود را برای داشتن زندگی بهتر پس از اتمام مدت خدمت، پرداخت می کنند اما نمی دانند که حقوق در نظر گرفته شده برای آنها به عوان مستمری بازنشستگی هیچ تناسبی با هزینه های جاری زندگی ندارد و گویا مسوولان و تصمیم گیران تا به حال اطلاعی از هزینه های واقعی،‌تورم،‌گرانی و ... نداشته اند که چنین ارقامی را مصوب و برای پرداخت ابلاغ می کنند.

سفره بازنشستگان هنوز خالی است

وضعیت تاسف بار کیفیت زندگی بازنشسته ها آنچنان وخیم است که در خرداد95، علی ربیعی،  وزیر تعاون کارو و رفاه اجتماعی بیان کرد؛ با شکاف 67 درصدی مزد تا تورم طی 8 سال گذشته هنوز نتوانستیم یک زندگی با کرامت برای بازنشستگان ایجاد کنیم.

به گفته وی،الگوی افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان پس از بررسی ها و قراردادن الگوهای مختلف به تصویب دولت رسید که این افزایش حقوق ها،  باید به جبران عقب افتادگی حقوق از نرخ تورم سال گذشته ، از رتبه های پایین شروع شود.

البته با وجود گذشت بیش از 6 ماه از این سخنان هنوز هیچ اتفاق مثبتی برای افزایش کرامت بازنشستگان نیافته و مشکلات به قوت خود باقی است.

مستمری 900 هزار تومانی و شرمندگی نزد خانواده  

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا علیزاده یکی از بازنشستگانی است که ماهانه 900 هزار تومان به عنوان مستمری بازنشستگی دریافت می کند.

وی اظهار کرد:‌این مبلغ تنها کفاف هزینه چند روز خانواده چهار نفری ما را می دهد در حالی که بنده دارای نوه و داماد و ... هستم و اگر هفته ای یک بار هم به خانه بنده مراجعه کنند حداقل 200هزار تومان هزینه خرید مواد غذایی و میوه برای خانواده ام می شود.

وی گفت: جمع این هزینه در ماه برابر با 800هزار تومان است و باید به آن هزینه های آب،‌برق،‌گاز،‌تلفن و ... را نیز افزود.

این بازنشسته تامین اجتماعی ادامه داد:‌در کنار تمام این هزینه دو فرزند در خانه دارم که پسرم دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد است و دخترم نیز عقد کرده و تا پایان سال باید برایش جهیزیه تهیه کنم.

علیزاده عنوان کرد:‌از دولت و مسوولان سووال دارم که چگونه با این مبلغ ناچیز باید مخارج خانواده ام را تامین کنم؟‌ بنده با وجود 70 سال سن چگونه شرمنده خانواده ام نباشم؟

وی خاطر نشان کرد:‌ آیا مسوولان می توانند با چنین ارقامی، مخارج چند روز خانواده خود را تامین کنند؟‌

وی گفت:‌دائم نزد خانواده و به ویژه همسرم شرمنده هستم زیرا 2 سال است علیرغم مشکلات فراوان و داشتن دندان های متعدد خراب نتوانسته ایم به دندانپزشکی مراجعه کنیم.

این پدر ادامه داد:‌ با آغاز به کار دولت یازدهم امید داشتیم که اوضاع زندگی قشر بازنشسته بهتر شود اما هیچ اتفاقی نیفتاده و مسوولان به جای حل مشکلات به دنبال دعواهای جناحی و حقوق های نجومی و... هستند.

علیزاده تصریح کرد: هزینه زندگی در شهری مانند تهران بسیار بالاست البته خدا رو شکر بنده خانه دارم اما بازنشستگانی هستند که مستاجر بوده و ماهانه حداقل 400-500 هزار تومان باید در جنوب شهر بابت اجاره خانه بپردازند.

وی گفت:‌با وجود اطلاع رسانی هایی مکرر درباره کاهش تورم و ... این مساله اصلا در سفره های ما بازنشستگان مشهود نیست.

وی در پایان گلایه کرد: رییس جمهور حداقل در بودجه سال 96 و افزایش میزان حقوق ها به وعده های انتخاباتی خود عمل کند شاید با این کار بخشی از مشکلات بازنشستگان حل شود.

بروز بحران برای بازنشستگان در دهه های بعد

جمعیت ایران رو به پیری نهاده و به دلیل نبود برنامه ریزی های مناسب و کارشناسی شده تا چند سال دیگر شاهد بروز بحران برای این قشر خواهیم بود زیرا متولدین دهه های 50 و  60 تا چندی دیگر به سن بازنشستگی می رسند و با توجه به کاهش زاد و ولد، در تامین نیروی کار به مشکلات متعدد برمی خوریم و در کنار آن دولت نیز با مشکلات متعددی به منظور تامین مستمری بازنشستگان مواجه خواهد شد.

متاسفانه هیچ کدام از دولت ها در دهه های گذشته توجه جدی نسبت به حل مشکلات بازنشسته ها و بهبود کیفیت زندگی و معیشت آنها نداشته و این مساله سبب شده تا اکنون این قشر با مصائب بی شماری دست و پنجه نرم کند.

میزان پایین حقوق و مستمری و همچنین کیفیت نامطلوب زندگی سبب شده تا بازنشسته ها اصلا احساس رضایت نکرده و به دنبال افزایش حقوق منطقی و متناسب با تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی و ... باشند.

با توجه به مشکلات متعدد بازنشسته ها در کشور،‌ چند روزی است که کار گروه دفاع از حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در شبکه های مجازی از هموطنان و به ویژه مسوولان درخواست کرده تا نسبت به ماده 109( پیشنهادی سازمان امور اداری و استخدامی ) تقدیمی به دولت مبنی بر افزایش ضریب سالانه 90درصد  به 100درصد  آخرین حقوق و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی شاغل همطراز بعنوان حقوق بازنشسته  دقت نظر بیشتری به خرج دهند.

 اعضای این کارگروه، خواستار شده اند تا؛‌ الف : توجیه کامل شخص مخاطب در مورد ماده 109 جدید( پیشنهادی سازمان امور اداری و استخدامی ) تقدیمی به دولت مبنی بر افزایش ضریب سالانه 90درصد  به 100درصد  آخرین حقوق و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی شاغل همطراز بعنوان حقوق بازنشسته .

ب :  مدت زمان تصویب و اجرای ماده 109 جدید از 5 سال به یکسال تقلیل یابد تا نابرابری چندین سال گذشته برطرف شود.

ج :  همه ساله یا هرگاه حقوق و مزایای شاغلان افزایش می یابد نسبت ( 100درصد آخرین حقوق و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی شاغلان ) محاسبه وبراساس آن همزمان حقوق بازنشستگان نیز افزایش یافته و بروز رسانی شود به نحوی که همواره حقوق یا دریافتی بازنشستگان معادل صد درصد حقوق و مزایای مشمول کسور شاغل همطرازش باشد زیرا در این حالت دریافتی بازنشسته بین 30 تا 35 درصد کمتر از شاغل خواهد بود.

با توجه به موارد طرح شده به نظر می رسد دولت باید پس از 4 سال و در بودجه 96 و همچنین بررسی ماده 109 دقت نظر بیشتری نسبت به وضعیت بازنشستگان نشان دهد و باعث ناامیدی این قشر از دولت تدبیر و امید نشود.

مهرنوش حیدری




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روزهای سخت زندگی برای بازنشستگان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..