تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«ردیابی پرماجرا»؛ جذابیت یک تعقیب بزرگ با جکی چان

خبرگزاری صبا - ترجمه از آرش واحدی: اکران و پخش فیلم «ردیابی پرماجرا» برای بازیگر محبوب هنگ‌کنگی جکی چان با خبر اهدای اسکار افتخاری برای وی همراه شد. جکی چان 63 ساله در طول 5 دهه فعالیت‌های سینمایی خود تلاش فراوانی برای به‌وجود آوردن گونه‌ای از سینمای اکشن کرد. آثار وی معمولا تلفیق دلپذیری از هنرهای رزمی و کمدی مختص به شخص جکی چان هستند؛ از این رو اهدای جایزه یک عمر فعالیت هنری برای او را می‌توان یکی از مهمترین تصمیم‌های اعضای آکادمی اسکار در سال‌های اخیر دانست. نکته قابل توجه آثار چان که در تازه‌ترین اثر وی «ردیابی پرماجرا» (که می‌توان آن‌را «مامور خصوصی» نیز ترجمه کرد) پافشاری چان برای عرضه جهانی آثارش در 2 دهه اخیر است.


 آثاری چون «ساعت شلوغی» و «شوالیه‌های شانگهای» تا به امروز مهر تاییدی به پذیرفته شدن این بازیگر رزمی‌کار هنگ‌کنگی در میان علاقه‌مندان به سینماست. جکی چان را شاید بتوان پس از بروس لی مهمترین هنرمند رزمی‌کار شرق آسیا قلمداد کرد. آثار او با توجه به توانایی‌های طنز و بدنیش همواره جزو منحصر‌به‌فردترین گونه‌های سینمای اکشن را به نمایش گذاشته‌اند. حال با توجه به دریافت اسکار افتخاری باید دید کیفیت آثاری که در سال‌های آینده پیش رو داریم تغییر خواهد کرد یا مسیر بدون پستی و بلندی خود در سال‌های اخیر را ادامه خواهد داد.

در «ردیابی پرماجرا» جکی چان با یکی از متفاوت‌ترین بازیگران سینمای جهان همبازی شده است؛ بازیگری با نام جانی ناکسویل که علاقه وی به کارهای عجیب‌وغریب در سری فیلم‌های «کله خر» تا مدت‌ها علاقه‌مندان سینما را به دو بخش متنفر و مشتاق به اعمال وی تقسیم کرده بود. ناکسویل نیز در کنار علاقه فوق‌العاده زیاد (و تا حدی دیوانه‌وارش) به بدلکاری از قوه طنز بالقوه‌ای برخوردار است و می‌توان با نگاهی کوتاه به آثار چند سال گذشته وی نظیر «آخرین توقفگاه» و «سربلند» به حقیقت این ادعا پی‌برد. از این رو و به روی کاغذ زوج جکی چان و جانی ناکسویل بهترین ترکیب برای یک فیلم اکشن و کمدی را رقم می‌زنند. ترکیبی که در نگاه اول بسیار مناسب‌تر از همکاری چان با کمدین‌هایی چون کریس راک و اوون ویلسون به‌نظر می‌رسد. اولین نکته‌ای که در فیلم «ردیابی پرماجرا» چشم‌های مخاطبان اثر را خیره می‌کند آمادگی جسمانی آقای چان در سن 63 سالگی است، این خصیصه به اندازه‌ای در همان 10 دقیقه ابتدایی فیلم خودنمایی می‌کند که می‌توان وی را حداقل تا 10 سال دیگر با همین چالاکی و پر جنب‌وجوشی در نظر گرفت.

جذابیت یک تعقیب بزرگ

جکی چان در دهه 7 زندگی خود به اندازه‌ای در این فیلم سرزنده و چابک به‌نظر می‌رسد که می‌توان آغاز اکران فیلم را یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تصمیم اعضای آکادمی اسکار برای اهدای جایزه افتخاری امسال درنظر گرفت. یکی دیگر از نکات قابل توجه فیلم اولین همکاری جکی چان با کارگردان اکشن‌ساز فنلاندی یعنی رنی هارلین است. فیلمسازی که به‌درستی قدرت ساخت و حفظ ریتم آثار اکشن را در دست دارد و می‌تواند به‌راحتی از کوچک‌ترین ستاره‌های این ژانر استفاده‌ای چشمگیر کند؛ حال که همکاری مورد نظر با یکی از بزرگترین ستاره‌های تاریخ سینمای اکشن صورت گرفته و همین امر نتیجه کار را از پیش مشخص می‌کند. فیلم «ردیابی پرماجرا» در هفته ابتدایی اکران خود در سینماهای چین موفق به فروشی معادل شصت میلیون‌دلار شد، فروشی که تا تاریخ 22 جولای سال جاری پرفروش‌ترین افتتاحیه هر دو سینماگر در کارنامه‌هایشان را رقم زده است.

اما ماجراهای این محصول مشترک چین و آمریکا به این شرح است : نه سال پس از کشته شدن همکار یک پلیس هنگ‌کنگی با نام بنی چان (با نقش‌آفرینی جکی چان) او همچنان از مرگ همکار خود احساس عذاب وجدان می‌کند. بنی عامل اصلی این فاجعه دلخراش را یک سندیکای جرم و جنایت چینی می‌داند. سندیکایی که یک تاجر فاسد با نام ویکتور وانگ (وینستون چائو) آن‌را سازماندهی می‌کند و بنی که در طول این سال‌ها مبدل به انتقامجویی پنهان در سایه‌ها شده تصمیم می‌گیرد در زمان مناسب حمله‌ای سهمگین طراحی کند و دارودسته این گروه را به‌سزای اعمال پلیدشان برساند. این درگیری‌ها با شکست‌های گاه‌وبیگاه بنی همراه می‌شود.

ماجراهای فیلم تا جایی پیش می‌رود که بنی تصمیم به دستگیری کلاهبردار آمریکایی که اموال یکی از روسای این باند را بالا کشیده است می‌گیرد و در نهایت درست زمانی‌که اعضای باند تصمیم به کشتن این کلاهبردار که کانور واتس (با نقش‌آفرینی جانی ناکسویل) دارند او را از مخمصه نجات داده و با او همراه می‌شود. از سوی دیگر بنی مجبور است کونور را تحت نظارت خود به هنگ‌کنگ منتقل کند ولی اعضای این گروه خلافکار که مشکلات عدیده‌ای با این کلاهبردار خوش‌سخن دارند تصمیم می‌گیرند با تمام قدرت از زنده عبور کردن هر دو از مرز جلوگیری کنند. تمام این ماجراهای پر پیج‌وتاب زمانی شکل و بویی عجیب‌تر به‌خود می‌گیرد که سروکله مافیای روسی نیز در این میان پیدا می‌شود که رفتاری بسیار خشونت‌آمیزتر در قبال هر دو گروه درگیر در ماجرا دارند.

بنی و کانور که برای عبور از مرز با مشکل گذرنامه نیز مواجه هستند تصمیم می‌گیرند سفری طولانی و پرماجرا را آغاز کرده و از روسیه و مغولستان عبور کنند و خود را به مرز شمالی چین برسانند. بنی در چنین موقعیت دشواری متوجه می‌شود کانور که شاهد جنایت هولناک دارودسته مافیایی بوده است، می‌تواند به‌عنوان شاهد در داداه حاضر شده و پرده از اعمال کثیف بسیاری از سران مافیایی هنگ‌کنگی، چینی و روسیه‌ای بردارد. از همین رو برای گرفتن انتقام همکار سابق خود هم که شده تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا کانراد را زنده از مرز چین عبور داده و تحویل مقام‌های قضایی کشورش دهد. این عمل پرمخاطره می‌تواند وجدان همیشه ناآرام بنی را که سال‌ها به‌خاطر سهل‌انگاری در مرگ همکارش خود را مقصر می‌دانست آرام کند و اما ...

جذابیت یک تعقیب بزرگ

یکی از اقدامات جدید در آثار چان که می‌توان آن‌را به‌دلیل حضور کارگردانی چون هارلن دانست قرار دادن هر دو بازیگر در شرایط دشوار و غیرمتعارف است. ما حرکات عجیب‌وغریب فراوانی از این دو بدلکار و بازیگر سینما دیده‌ایم، ولی شرایط طراحی شده توسط کارگردان فنلاندی که آثاری چون «جان سخت 2» و «افسانه هرکول» را در کارنامه دارد به‌صورت منظم در طول فیلم پخش شده است ؛ البته در این مبحث شایان‌به‌ذکر است که فصل‌های اکشن فیلم به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شوند که دو مورد از آن تعقیب و گریزهای دیوانه‌وار چان و ناکسویل از دست گروه‌های مافیایی است و یک مورد آن به بخش درگیری‌های فیزیکی رودررو اختصاص دارد. یکی از نکات مثبت و متفاوت فیلم قرار دادن این دو ستاره سینما با لباس‌های رسمی در موقعیت‌هایی است که تا به حال علاقه‌مندان هر دو بازیگر با آن مواجه نشده‌اند. ما هیچگاه چان و ناکسویل را با کت‌وشلوار رسمی در حال فرار از یک کشتی و در حال غرق شدن ندیده‌ایم (سکانسی که به وضوح بدلکاری در آن وجود ندارد و بازیگران اصلی این وظیفه را برعهده داشته‌اند). از این منظر «ردیابی پرماجرا» را می‌توان یکی از پرچالش‌ترین فیلم‌های اکشن سال جاری درنظر گرفت ، اقدامات خطرناکی که با طراحی دقیق و خوش‌ساخت رنی هارلین توسط بازیگران اصلی چان و ناکسویل به تصویر کشیده شده است.

همان‌گونه که در خلاصه داستان نیز مشخص است مخاطب چنین آثاری برای دیدن ماجراهایی پیچیده و آموزنده به تماشای این اثر نمی‌رود (گرچه طرح داستانی فیلم از همتایان پیشین خود پیچیده‌تر است) بیشتر علاقه‌مندان آثار اکشن جکی چان از آمادگی بدنی او در مرز 63 سالگی به‌وجد آمده و توجه زیادی به ماجراهای فیلم که در فصل‌هایی بسیار پیچیده می‌شود، ندارند. چان مانند آثار گذشته‌اش همچنان در بیان دیالوگ‌های انگلیسی مشکل دارد و همچنان در طراحی صحنه‌های نبرد تن‌به‌تن ابتکار منحصربه‌فرد خود را به نمایش می‌گذارد. ناکسویل نیز با توجه به نقش مناسبی که به او محول شده به خوبی قوای طنز فیلم را تقویت کرده و کفه ترازوی هر دو عنصر مهم فیلم ؛ اکشن و کمدی با یکدیگر برابر هستند. از میان نکات منفی فیلم به شخصیت‌پردازی‌های ضعیف کاراکترهای اصلی و فرعی می‌توان اشاره کرد. نکته‌ای که در سینمای اکشن (به‌خصوص از جنس جکی چانیش) زیاد مهم به‌نظر نمی‌رسد و می‌توان به این مشکلات نیز به دیده اغماض نگریست.

در پایان باید گفت که فیلم «ردیابی پرماجرا» مخاطبان خود را راضی می‌کند و هر آنچه که از اکشن کمدی با حضور جکی چان و جانی ناکسویل توقع داریم را به علاقه‌مندان این قبیل آثار ارائه می‌دهد؛ کیفیت فیلم که هم شانه با استانداردهای جهانی پیش می‌رود، کمدی مناسب از سوی دو بازیگر بامزه سه دهه اخیر سینما و اکشن و نبردهایی تن‌به‌تن که بسیار دقیق طراحی و اجرا شده‌اند و طرفداران کمتر شده، ستاره 63 ساله هنگ‌کنگی را راضی‌تر از هر زمان دیگری از سالن‌های سینما راهی منزل کنند.

جذابیت یک تعقیب بزرگ

کارگردان : رنی هارلین

فیلمنا‌مه‌نویس : جی لانسینو، بن دیویس گرابینسکی

بازیگران : جکی چان ، جانی ناکسویل ، فن بینگ بینگ ، اریک تانگ ، ایو تورس، وینستون چاو

درجه نمایشی : پی جی 13

ژانر : اکشن، هیجانی

مدت زمان : 107 دقیقه

محصول : سابان فیلمز




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««ردیابی پرماجرا»؛ جذابیت یک تعقیب بزرگ با جکی چان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..