تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پدرسالاری ضعیف شد که نقش زنان در جامعه ایران پررنگ شده است

پدرسالاری ضعیف شد که نقش زنان در جامعه ایران پررنگ شده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمد امین قانعی‌راد در یکی از پنل‌های تخصصی همایش زنان و زندگی شهری با تشریح ارتباط سرمایه اجتماعی و کنش های اجتماعی افزود: حوزه های کنش سه گانه شامل کنش هنجاری، کنش نمایشی و کنش ارتباطی هستند. این تقسیم بندی نوعی تقسیم بندی هابرماسی به شمار می آید.

وی گفت: با توجه به این سه کنش سه نوع سرمایه اجتماعی قابل تعریف است؛ یک سرمایه اجتماعی هنجاری متناسب با کنش هنجاری، سرمایه اجتماعی مصرفی متناظر با کنش نمایشی و سرمایه اجتماعی مشارکتی یا مدنی که متناسب با کنش ارتباطی هستند.

استاد جامعه شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به نقش رسانه زبان در این سرمایه اجتماعی گفت: میزان استفاده از زبان در سرمایه اجتماعی مشارکتی بیشتر از دو نوع دیگر است.

وی گفت: حوزه کنش هنجاری در حال کوچکتر شدن است، با گذر سنت از مدرنیزیم و تحولات اجتماعی فرهنگی حوزه کنش هنجاری کوچکتر خواهد شد ودرعوض حوزه کنش نمایشی به شکل فزابنده وبیشتر از کنش ارتباطی درحال رشد است.

استاد جامعه شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی با اشاره به نقش پررنگ سرمایه اجتماعی هنجاری در جامعه گفت: بنابراین سرمایه هنجاری با وجود فرسایش ها هنوز وزنی یک به علاوه را به خود اختصاص داد . از سویی کنش ارتباطی وزن یک به علاوه ای را دراختیار دارد ولی کنش نمایشی  رشد سه به علاوه را به اختصاص داده است.

 قانعی‌راد گفت: بنابراین درجامعه متناسب با این کنش سرمایه اجتماعی مصرفی و یا نشانه ای رشد کرده است.

وی با اشاره به اینکه تضعیف پدرسالاری در رشد این سرمایه اجتماعی نقش داشته است؛ افزود: چارچوب پدرسالاری هنجارها و نرم هایی اجتماعی  را تعریف می کرد که آدم ها براساس آن به تصمیم گیری می پرداختند.

به گفته قانعی‌راد پدرسالاری با تعریف قواعد رفتار تکلیف آدم ها در تصمیمات مهم زندگی اقشار مختلف جامعه  از جمله زنان را مشخص می کرد اما این رویکرد قابل تعریف است.

وی یاد آور شد: درحقیقت در جامعه پدر سالار امنیت بدون آزادی مطرح بود درحالی با تغیبر هنجارها امنیت و با آزادی انتخاب امنیت درجامعه تغییر کرد.

به گفته قانعی‌راد این نوع تغییرات در تصمیمات زندگی همه اقشار جامعه زنان تاثیرگذار بوده است.

۴۷۴۷




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پدرسالاری ضعیف شد که نقش زنان در جامعه ایران پررنگ شده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..